"Barn i vår egen ålder vet inte sitt eget bästa" En kvalitativ studie om hur barn resonerar kring regler i fritidshemmet

Detta är en Kandidat-uppsats från

Författare: Peter Johansson; [2015]

Nyckelord: Fritidshem; regler; barns inflytande; barns perspe;

Sammanfattning: Vår studie fokuserar på hur barn i fritidshemmet resonerar kring regler i verksamheten.Forskningsfrågorna som vi utgått från handlar om hur barns inflytande över regler möjliggörssamt vilka regler barnen uttrycker sig ha möjlighet att påverka. Vår barndomssociologiskabakgrundsteori har gett oss möjlighet att studera barns aktörskap, samt hur barnsmedborgarskap ges uttryck för i den vardagliga praktiken i fritidsverksamheten.Studien har genomförts i ett fritidshem där 55 barn i fjärde och femte klass är inskrivna.Empirin i denna kvalitativa studie är inhämtad genom gruppintervjuer ochsamtalspromenader. Vi har samtalat med 17 barn vid sex olika tillfällen. Den kvalitativaansatsen har gett oss möjlighet att närma oss deltagarnas verklighet och genom att utgå frånatt studera barns perspektiv vill vi lyfta fram barns röster.Resultatet av studien visar hur perspektiv på barn och barndom har betydelse för hur barnenupplever och strävar efter sina rättigheter till inflytande på beslut som gäller regler iverksamheten. Resultatet visar också på att barnen påverkar regelbesluten genom att deutmanar och bryter mot reglerna. Denna delaktighet i formandet av reglerna uppfattas dockinte alltid av barnen. Barnen uttrycker att det är de vuxna som bestämmer reglerna, men derasutsagor visar även på hur barns utmanande av regler ibland leder till förändringar av dessa. Dåbarnen uttrycker att de har inflytande på regler handlar det framför allt om strukturerande avaktiviteter som finns tillgängliga för barnen i fritidshemmets verksamhet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)