Går det att mäta ångest hos barn med bara sex frågor? : En psykometrisk utvärdering av Child Anxiety Severity Scale

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Stockholms universitet/Psykologiska institutionen

Författare: Anna Hannus; Sofia Von Post; [2023]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Standardiserade skattningsinstrument utgör en viktig del i att möta det ökande vårdbehovet relaterat till ångestsyndrom bland barn. Child Anxiety Severity Scale (CASS-C/P) är ett nyutvecklat skattningsinstrument för barn (CASS-C) och föräldrar (CASS-P) som inkluderar symtomfrekvens, svårighetsgrad, och funktionspåverkan av barnets ångest. Syftet med denna studie var att utvärdera CASS-C/P med avseende på intern konsistens, endimensionalitet, mätinvarians, konvergent validitet jämfört med ett annat mått på ångest (RCADS-25), samt överensstämmelse mellan barns och föräldrars skattningar. Deltagare i studien var elever (n=259) och deras föräldrar (n=256) på tre skolor i Stockholmsregionen. Resultaten visade godtagbar intern konsistens, endimensionalitet, acceptabel konvergent validitet jämfört med RCADS-25, och signifikant korrelation mellan CASS-C och CASS-P. Vidare tycktes inte skattningarna med CASS-P påverkas av föräldrars utbildning eller barns ålder, däremot varierade skattningarna beroende på föräldrars och barns kön. Skattningarna med CASS-C varierade både beroende på barnens kön och ålder. Sammanfattningsvis visar denna studie att CASS-C/P kan vara ett användbart skattningsinstrument för att mäta ångest hos barn, men behov av vidare utvärdering av instrumentet finns. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)