"Vi är inte på Nobelmiddagen" PEDAGOGERS UPPFATTNING AV MÅLTIDSPEDAGOGIK I FÖRSKOLA

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

Sammanfattning: Utvecklingsarbetets syfte är att undersöka pedagogers uppfattning av måltidspedagogik samt det praktiska arbetet kring detta. Vidare är syftet också att genomföra aktioner på en avdelning för att pedagogerna ska ges möjlighet att vidareutveckla måltidspedagogiken. Datamaterial samlades in med hjälp av semistrukturerade parintervjuer med två verksamma pedagoger på en förskoleavdelning i Sverige. Pedagogernas anteckningar under genomförda aktioner användes också som material till studien. Frågeställningarna som denna studie besvarar är följande: Hur förstår och talar pedagoger om måltidspedagogik? Hur beskriver pedagogerna sitt arbete med måltidspedagogik? Hur kan kompetensutvecklande aktioner förändra pedagogers uppfattningar av måltidspedagogik? I resultatet framkommer det att pedagogerna inte hade någon tidigare kunskap om måltidspedagogik. Utvecklingsarbetet gör dock att pedagogerna uppmärksammar och ifrågasätter sitt arbetssätt mer. Pedagogerna har tidigare inte arbetat medvetet med måltidspedagogik och det fanns inte någon samsyn kring ämnet. Resultatet visar att barnen möter motstridiga förhållningssätt för att pedagogerna inte har en samsyn. Det krävs ett gemensamt förhållningssätt för att kunna uppnå samsyn och att barnen inte ska möta motstridiga förhållningssätt på avdelningen. Resultatet visar också på att pedagogers bekvämlighet ibland går före barns rätt till en god utbildning genom att tiden inte tas tillvara. Genom kompetensutvecklingen synliggör pedagogerna också positiva sidor med att arbeta aktivt med måltidspedagogik. Pedagogerna menar på att de förändrar sin uppfattning av deras roll som pedagog. Dessutom ser pedagogerna sig som mer närvarande och reflekterar samt ifrågasätter rutinerna mer. Det framkommer också en osäkerhet kring hur det ska kunna arbetas med måltidspedagogik utan en ledning som är stöttande och som inte prioriterar ämnet. Det står inte heller någonting om måltidspedagogik i läroplanen och det gör att pedagoger inte förstår vikten av det.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)