KAN JAG FÅ JOBB? - EN STUDIE OM ANSTÄLLNINGSBARHET I BEMANNINGSBRANSCHEN

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet / / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap

Sammanfattning: Bakgrund: Avregleringen av Arbetsförmedlingens monopol 1993 förändrade den svenska arbetsmarknaden när nya anställningsformer tillkom och traditionella tillsvidareanställningar blev färre. Liksom övriga delar på arbetsmarknaden är konkurrensen mellan arbetssökande idag stor också inom bemanningsbranschen. Det är därför av intresse att undersöka. Syfte: Syftet med studien var att kartlägga vad som krävs för att betraktas som anställningsbar inom bemanningsbranschen ur ett arbetsgivar- och ett arbetstagarperspektiv. Följande frågeställningar har formulerats: ”Vilka kompetenser, livsbetingelser och egenskaper behövs hos en arbetssökande för att betraktas som anställningsbar på ett bemanningsföretag?” samt ”Vilka skillnader finns det mellan arbetstagarens och arbetsgivarens syn på anställningsbarhet?” Tidigare forskning och teori: Det finns få studier kring anställningsbarhet inom just bemanningsbranschen. Tidigare forskning som använder det amerikanska begreppet employability tar till skillnaden från svenska studier om anställningsbarhet hänsyn till både organisations- och individperspektiv. Tidigare forskning är hämtad från Berntson (2008) samt Berglund & Fejes (2009). I studien användes Fugate m.fls (2004) modell kring employability för att analysera empirin. Modellen består av tre dimensioner: personlig anpassningsförmåga, karriärsidentitet samt socialt och mänskligt kapital som tillsammans generar employability. Det blir intressant att belysa då det finns få studier kring anställningsbarhet i bemanningsbranschen. Metod: Studiens empiri hämtades en avdelning för uthyrning av tjänstemän på ett bemanningsföretag på den svenska arbetsmarknaden. Urvalet har bestått av fem konsultchefer, en konsultkoordinator och två konsulter. Jag har använt mig av kvalitativ metod och har gjort semistrukturerade intervjuer med informanterna. Resultat: Arbetsgivarens och arbetstagarnas syn på anställningsbarhet visade sig vara relativt lika. Det krävs att individen är mycket flexibel, har en ödmjuk självbild samt en prestigelöshet för att betraktas som anställningsbar inom bemanningsbranschen. Dessa egenskaper och livsbetingelser är något som har stått till grund för studiens utvecklade modell. Studiens resultat visade att en konsult därtill måste representera det bemanningsföretag som denne är anställd via på ett professionellt vis. Det är en konsekvens av trepartsrelationen, där den anställde inte bara representerar sig själv, utan också bemanningsföretaget. Det blir krav gentemot hur individens beteende ska ske gentemot alla parter i en uthyrningsprocess vilket höjer kraven på den arbetssökande och således påverkar dennes anställningsbarhet. Det är något som påverkar synen på anställningsbarhet ur både ett arbetsgivar- och arbetstagarperspektiv.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)