Med eller utan stöd? : Fyra ungdomars berättelse om studieavbrott

Detta är en Magister-uppsats från Pedagogiska institutionen

Sammanfattning: Föreliggande studie handlar om stödinsatser och studieavbrott ur studieavbrytares perspektiv. Syftet har varit att undersöka om de deltagande ungdomarna upplevde att de fick stöd under gymnasietiden i ett försök att förstå varför studieavbrott ändå sker. Avsikten har vidare varit att beskriva och reflektera över ungdomarnas erfarenheter med förhoppning om att det skall vara till nytta för framtida förebyggande arbete. Studien baseras på kvalitativa intervjuer och har inspirerats av tidigare forskning om studieavbrott, stödinsatser samt karriärutvecklingsteorier. Avsikten med intervjuundersökningen har varit att studera studieavbrytarnas skolgång under grund- och gymnasietiden för att få en förståelse för vilket stöd studieavbrytarna upplever att de fått eller hade önskat att de fick medan de ännu befann sig i skolan.  Resultatet visar att studieavbrytarna bär på olika erfarenheter av skolgången och att tillgången på socialt och pedagogiskt stöd varit bristfällig. Resultatet visar också att studieavbrotten upplevs positiva och frivilliga. Slutsatser som dragits är att studieavbrytare har behov av olika stödinsatser och att skolor brister i sitt ansvar att ge stöd. En annan slutsats är att det, trots stödinsatser, inte går att förhindra att elever ändå avbryter sina studier.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)