Att ta tillvara på elevers behov och intressen på fritidshemmet.

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

Sammanfattning: Studiens syfte har varit att förstå och tolka hur lärare i fritidshemmet inkluderar elevernas behov och intresse i undervisningen. Vi har genomfört en kvalitativ intervjustudie. Resultatet visar att fritidslärare har många förhållningssätt för att inkludera elevernas intressen och behov. Det kom fram att en övergripande metod för att nå ut till eleverna var genom samtal och observationer. Studiens slutsats visar att eleverna får mycket inflytande och delaktighet över undervisning, men att deras intressen kan strida mot fritidshemmets normer och regler. Slutligen kom det även fram att organisatoriska faktorer hindrade fritidslärarens möjligheter att nå ut till hela elevgruppen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)