"När jag inte förstår vad som är fel eftersom texten verkar rätt" : En praxisorienterad studie av digital skrivstödsanvändning för teknisk dokumentation

Detta är en Kandidat-uppsats från Stockholms universitet/Svenska/Nordiska språk

Författare: Anna Svanberg; [2021]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Det blir allt vanligare att företag som är verksamma inom teknik och tillverkning använder sig av digitala skrivhjälpmedel för sin textproduktion. I denna uppsats undersöker jag hur det digitala skribentstödet Acrolinx används i två olika företag för produktion av teknisk dokumentation. Båda företagen har utvecklat företagsspecifika varianter av det språkbruk som kallas ”controlled language”, CL, som de använder för teknisk dokumentation, och som Acrolinx används för att upprätthålla. De typiska särdragen för ett CL utgörs av begränsningar avseende lexikon, grammatik och stil, vilket beskrivs exempelvis av Nyberg, Mitamura och Huisen (2003). Syftet med uppsatsen är att öka kunskapen om hur Acrolinx används i praktiken och hur det påverkar skribenternas arbete. Undersökningen har gjorts genom kvalitativa intervjuer samt genom en enkätundersökning bland tekniska informatörer som använder Acrolinx. Resultatet tyder på att ett enhetligt språkbruk som medel för informationsöverföring och en konsekvent terminologi är det huvudsakliga motivet till användningen av Acrolinx. Resultatet visar vidare att Acrolinx fungerar som ett skribentstöd och ett verktyg för samordning, men att det inte minskar behovet av språklig medvetenhet och kunskap hos skribenterna.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)