Visuella komponenter som sätter tobaksfria nikotinprodukter i centrum : En kvalitativ semiotisk bildanalys med kompletterande textanalys av Vont, Volt och Zone X visuellla kommunikation på Instagram

Detta är en Kandidat-uppsats från Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

Sammanfattning: Följande studie granskar kommunikationen från tobaksfria nikotinföretag på Instagram. Syftet är att inom forskningsfältet marknadskommunikation, undersöka den visuella kommunikationen och kompletterande textuella element på Instagram och vilka kommunikativa strategier företagen använder sig av. Vår studie granskar den visuella kommunikationen på Instagram och utgår från företagen Vont, Volt och Zone X 20 senast publicerade bilderna på Instagram. Uppbyggnaden av visuell kommunikation inom tobaksindustrin undersöks för att se vilka komponenter som bidrar till bildens estetiska uttryck och varumärkets identitet. Resultatet från studien önskar bidra med ett nytt perspektiv för att få en bredare förståelse för hur den visuella kommunikationens uppbyggnad kan vara en bidragande faktor till varför konsumtion av tobaksfria nikotinprodukter ökat bland kvinnor. Detta genomförs med hjälp av en semiotisk bildanalys med kompletterande textanalys och med förankring i teorier om identitetsskapande, Symbolic brand strategies, trender och färgpsykologi. Med hjälp av ovanstående metod och teori visar studiens resultat att den visuella kommunikationen innehåller komponenter som kan kopplas till aktuella trender samt till strategier som bygger på att skapa en emotionell anknytning till mottagaren. Resultatet visar även att produkten som marknadsförs porträtteras som en del av ett sammanhang eller som en accessoar. Vidare kunde man se att den visuella kommunikationen var mer grundad i storytelling eller att vara estetiskt tilltalande, istället för att framhäva produktens funktionalitet eller vara informativ. Sammantaget gick det inte att dra några generella slutsatser om att den visuella kommunikationen hos samtliga företag var mer riktad till en kvinnlig målgrupp. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)