Vårdnadshavares språkval till barn med cochleaimplantat – tal, teckenspråk och tecken som stöd En studie om information, inflytande och kommunikationsval

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologi

Sammanfattning: Denna studie intresserar sig av de informationskällor föräldrar till barn med cochleaimplantat tagit del av gällande valet av kommunikation. Det råder idag skilda meningar om barn med cochleaimplantat enbart bör använda talspråk, inkludera tecken eller ges möjlighet till tvåspråkighet med både tal- och teckenspråk. Målet med studien är att undersöka sambandet mellan informationskällor och kommunikationsätt. Fjorton vårdnadshavare till barn med bilateralt cochleaimplantat deltog i studien, där nio kvantitativa och en kvalitativ fråga besvarades angående språkval, informationskällor och influenser. Kvantitativa resultatet redovisas som en deskriptiv analys då antalet respondenter begränsade möjligheten till en hypotesprövning applicerbar på målpopulationen. Vårdprofessioner utgör inom samtliga språkvalsgrupper den största delen av informationskällor, men uppges ej lika inflytelserik inom gruppen teckenspråk/tal som för grupperna talspråk och TSS/tal. Ett liknande resultat har setts i tidigare amerikansk studie. Audionomens inflytande på kommunikationsvalet är sällsynt förekommande inom svarsgruppen i förhållande till flertalet andra vårdprofessioner. Kvalitativ data beskriver två sätt för tillägnande av information hos respondenterna, samt en bredd i beskrivningarna av informationskällors rekommendationer och vårdnadshavarnas syn på kommunikation idag.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)