Hur beskrivs och upplevs arbetsterapeuters arbete i skola?

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Institutionen för hälsovetenskaper; Lunds universitet/Hållbar vardag och hälsa i ett livsperspektiv

Sammanfattning: Bakgrund: Arbetsterapeuter och deras arbete i skolor i Sverige efterfrågas mer och mer men kunskapen kring hur arbetet upplevs och beskrivs är ett förhållandevis outforskat område. Syfte: Syftet med studien var att beskriva arbetsterapeuters arbete i skola samt hur detta upplevdes av arbetsterapeuter och andra yrkesverksamma i skola. Metod: Studien var en kvalitativ tvärsnittsstudie. Nio semistrukturerade intervjuer genomfördes med arbetsterapeuter och andra yrkesverksamma i skola. Vid analys av intervjuerna användes kvalitativ innehållsanalys med induktiv ansats. Resultat: Resultatet blev fyra huvudkategorier: elevers behov i skola, arbetssätt, åtgärder och åtgärdernas inverkan på aktivitet och delaktighet. Av studien framgick det att det arbetsterapeutiska arbetet i skola utgick från elevernas behov och förutsättningar. Arbetet utgjorde en kombination av kartläggning i form av observation, samtal med andra yrkes-verksamma i skola, samarbete med andra professioner och nätverk kring eleven samt med en helhetssyn på elevens aktiviteter i alla miljöer. Utifrån de behov, förutsättningar och mål som fanns för eleven utformades åtgärder för att kunna öka aktivitet och delaktighet i skola. Slutsats: Arbetsterapeuters kunskaper, åtgärder och synsätt beskrevs kunna bidra till en kompletterande profession i skola. Arbetsterapeuters arbete kunde bidra till ökad förståelse för elevernas behov och detta kunde bidra till ökad aktivitet och delaktighet för eleverna.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)