Strategier hos kristna lärare inom Sveriges skolor - med ett extra fokus på naturvetenskapsundervisning

Detta är en Magister-uppsats från KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

Sammanfattning: Denna studie för till ljuset strategier som kristna lärare använder i sitt yrkesliv. Särskilt intresse under slutanalysen ges till de strategier som är specifikt aktuella i naturvetenskapsundervisning. Utöver lärarstrategier presenteras resultat om kommentarer kring yrkets lämplighet för kristna. Data insamlas genom lärarintervjuer vilka analyseras genom en tematisk kartläggning. Strategierna värderas varken kvalitativt eller kvantitativt sett till upplevd verkningsgrad eller signifikans, utan alla de strategier som de verksamma kristna lärarna avser att använda framläggs. Datamängden utgörs av 4 delvis styrda lärarintervjuer. Resultatet framställs i form av en beskrivning och motivering av teman i textform samt genom visuella kartor som åskådliggör och på olika sätt belyser övergripande teman som grenar ut sig i mer detaljerade beskrivningar av strategier som lärare avser sig bruka. Flera kartor har skapats av en och samma stora karta (figur 7) för att synliggöra olika delar i taget. De övergripande teman som hittats är: Ämnen: naturvetenskapsundervisning – fysik (innehåll precis enligt läroplan) och evolutionsteori (innehåll precis enligt läroplan, samlad attityd, fokus: fakta och saklighet, ta upp både trosuppfattningar och vetenskap, vara kritisk mot evolutionsteori, inte själv propagera), religionskunskap, hbtq+ och män & kvinnor, allmän hållning samt elevbemötande. Majoriteten av de strategier som framkom kan kopplas till vad som i allmänhet anses vara kristendomens två centrala budskap; att älska Gud av hela sitt hjärta, hela sin själ, hela sitt förstånd och hela sin kraft samt att älska sin nästa som sig själv. Vikten av och skillnaden man kan åstadkomma i elevers liv genom att som kristen arbeta som lärare påpekades och upphöjdes tydligt. Generellt kan sägas att lärarna inte såg några stora problem med att undervisa i naturvetenskap i enlighet med gällande styrdokument i dagsläget. Många av de strategier som hittats sammanstämmer med vad som hittats i tidigare forskning inom Sverige, men varken styrker eller ifrågasätter strategier som lärare i USA hittats avse att använda. I övrigt diskuteras strategier som hittats inom några andra möjligen kontroversiella områden såsom religionsundervisning, vittnande om Gud samt hbtq+ och män & kvinnor.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)