Högläsning i förskolan -en kvalitativ studie om förskollärares syn på högläsning i förskolan och varför de läser för barn

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

Sammanfattning: Högläsning i förskolan är viktig ur många olika aspekter för barns utveckling. Trots det har den kunskapen om hur viktig högläsningen är, inte nåtts fram i alla familjer och dessa barn riskerar att hamna efter i framtida skolgång. Därför blir det ännu viktigare att de får vara med på högläsning i förskolan. Syftet med vår studie är att undersöka hur förskollärare arbetar med högläsning och varför de arbetar med högläsning. Studiens frågeställningar är följande: hur arbetar förskollärare med högläsning och vad vill förskollärare uppnå med högläsning. I tidigare forskning betonas högläsning som viktigt när det kommer till barns språkutveckling och hur förskollärare på olika sätt genom högläsning kan skapa möjligheter för barns lärande. Det sociokulturella perspektivet har använts som teoretisk utgångspunkt i vår studie och även centrala begrepp som proximal utvecklingszon, scaffolding, appropriering och mediering. Vår studie har genomförts med intervjuer som metod där vi intervjuat fyra förskollärare från två olika kommuner. Vi använde oss av ljudinspelning under våra intervjuer och gjorde egna stödanteckningar under intervjuerna. De resultat som vi fått fram är att förskollärares syn på högläsning i förskolan är att det är en viktig del. De ser högläsning som viktigt för barns språkutveckling där det kan utveckla barnens ordförråd. Vårt resultat visar även att de frågor som förskollärarna ställer under högläsning varierar mellan öppna frågor, ja och nej frågor, sakfrågor och faktafrågor. Och att förskollärare anpassar böcker och frågor efter barnens nivå.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)