Slöjd, ett hantverksämne? – En kvalitativ analys av slöjdens kursplaner

Detta är en Kandidat-uppsats från

Författare: Pär Odén; [2011]

Nyckelord: Hantverk; slöjd; kursplansanalys; hantverkskunskap;

Sammanfattning: Sammanfattning:Syftet med denna uppsats var att undersöka den svenska skolslöjden ur ett hantverksperspektiv. Detta genom attkvalitativt analysera kursplaner i ämnet. Denna analys skedde utifrån frågorna: Kan man tala omhantverkskunskaper i den svenska skolslöjden? Vad är hantverkskunskap? Hur har utrymmet förhantverkskunskaper i slöjden förändrats över tid? Vilket utrymme har hantverkskunskaperna i den nyakursplanen? Denna undersökning har visat att hantverkskunskaper (eller egentligen strävan mot dessa) finns sominslag i den svenska skolslöjden. Uppsatsen har också lett till en definition av hantverksbegreppet att bygga endiskussion på och en undersökning kring. På frågan, Hur har utrymmet för hantverkskunskaper i slöjdenförändrats över tid? har analysen av slöjdämnets kursplaner visat på flera stora skillnader rörandehantverkskunskapernas roll i slöjdämnet. Dessa skillnader är att ämnet, i fråga om hantverksfokus, rört sig bortfrån detta under kursplanerna Lgr 69 och Lgr 80 då betoningen på kunskaper att hantera verktyg och metodersamt tillverka funktionella föremål, så gott som helt försvann. Hantverkskunskaperna fick också en mertillbakadragen roll i verksamheten och sågs snarare som ett medel, som syftade till att utveckla andra egenskaperhos eleverna, än mål i sig. I och med Lpo 94 hamnade slöjdprocessen i fokus då elevens idé och val till stor delstyrde innehållet, men även i denna kursplan har hantverkskunskaperna en tillbakadragen roll.När det gäller utvecklingen i Lgr 11, och uppsatsens sista fråga, Vilket utrymme har hantverkskunskaperna i dennya kursplanen? har undersökningen visat att hantverkskunskaperna i och med denna kursplan får en renässans.Detta visar sig bland annat genom att olika hantverkstekniker på nytt blir aktuella samt att dessa kunskaper återformuleras som en del av undervisningens syfte och mål, och har ett värde i sig, istället för vara ett medel förannan utveckling.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)