Brytpunkten mellan högskolestudier och arbetsliv : Studenters syn på möjligheter efter studierna samt lärosätets karriärvägledning

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

Författare: Fredrik Morin; Jessica Selin; [2020]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Syftet med arbetet är att bidra med kunskap om brytpunkten som uppstår när högskolestudierna ska avslutas, med fokus på hur brytpunkter påverkar studenternas handlingshorisonter och vilka förväntningar som studenterna uttrycker i samband med denna brytpunkt samt hur utformningen av karriärvägledning eventuellt kan förändras för att understödja studenter inför denna brytpunkt. Studien utgår från studenternas perspektiv på brytpunkten, den uppfattade handlingshorisonten och uppfattade behovet av karriärvägledning. Arbetet utgår vidare från Careershipteorin som Hodkinson och Sparkes (1997) har utarbetat när det gäller brytpunkten och den så kallade CIP-teorin när det gäller karriärvägledning. Som metod för datainsamlingen har kvalitativa intervjuer med högskolestudenter använts. Det resultat som framkommit visar att de intervjuades fokus ligger på arbetslivet som ligger framför dem samt att de identifierar olika förhållningssätt, utifrån möjligheter och svårigheter, att söka sig fram till det aktuella arbetet. Resultatet visar också på studenternas behov av karriärvägledning i den brytpunkt som de befinner sig i.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)