Hur anser muslimska representanter att svenska läroböcker framställer islam?

Detta är en C-uppsats från Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

Författare: Tomas Palmqvist; Awara Ahmed; [2008]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Med bakgrund av den aktuella samhällsdebatt som förs angående islamofobi har vivalt att undersöka hur ett antal muslimer själva anser att muslimer och islampresenteras i läromedel som används på gymnasieskolor i Sverige. Detta skaundersökas genom att låta tre representanter från tre olika muslimska samfund och enmuslimsk lärarstudent kommentera om islam presenteras på ett tillfredställande sätt isvenska läroböcker.Vår frågeställning är "Hur anser muslimska representanter att svenska läroböckerframställer islam?"Vår metod består utav att presentera valda läroböcker för ovanstående informanter.Dessa texter läses av informanterna innan vi genomför en kvalitativ intervju.Resultaten från intervjuerna sammanställs sedan där vi söker kartlägga informanternaskommentarer och reaktioner på läroböckernas bild av islam. Urvalet av läroböckerbestår av gymnasieböcker som har utgivits mellan 004-007. Resultatet ifrånintervjuerna analyseras och sätts i förhållande till vår teori angående emic och etic, ettinifrån- eller utifrånperspektiv. Vidare förs en diskussion angåendereligionsundervisningen kring skolans styrdokument.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)