”Att skapa sammanhang” i undervisningen : En kvalitativ studie om ämnesövergripande undervisning

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

Sammanfattning: Forskning inom svenskämnets didaktik visar att även vid ämnesspecifik undervisning finns det fördelar för elevernas lärande och lärarens undervisning av att läraren söker sig till, och utnyttjar naturliga ämnesövergripande kopplingar inom svenskämnet, till andra ämnen. Fördelarna rör såväl elevens bredare kunskapsutveckling som ämnesspecifikt lärande och motivation. Forskning tyder även dock på trotts att denna nytta finns, så förekommer inte denna typ av övergripande ämnesundervisning i grundskolan i någon stor omfattning. Denna studies syfte har därför varit att undersöka ämnesövergripande undervisning i svenskämnet, med särskilt fokus på svensklärares perspektiv på undervisningen. En avsikt är att få en inblick i hur ämnesövergripande undervisning tillämpas i svenskundervisningen, varför och vad som verkar står i vägen för utveckling och bredare användning av denna undervisningsform. För att kunna belysa studiens syfte genomfördes en kvalitativ undersökning där fyra verksamma svensklärare i högstadiet intervjuades. Undersökningen byggdes på en litteraturgenomgång kring tidigare forskning och didaktiska diskussioner om ämnesövergripande undervisning samt ovanstående intervjuansats. Den kvalitativa undersökningsmetoden var i form av semi-strukturerade djupintervjuer, där det var specifika intervjufrågor utformade för att undersöka lärarnas erfarenheter inom det specifika forskningsområdet samt för att lämna utrymme för intervjupersonernas egna uppfattningar och tillägg i relation till det undersökta fenomenet. Metodvalet är passande eftersom studiens syfte och mina förväntningar på resultatet skulle baseras på lärares erfarenheter och perceptioner. Föreliggande studies resultat visar lärares beskrivningar av fler positiva aspekter än negativa aspekter med ämnesövergripande undervisning. Resultatet visar även, utifrån lärarnas beskrivning av sina professionella erfarenheter och uppfattningar, att ämnesövergripandeundervisning gynnar elevers lärande utifrån olika perspektiv. De nackdelar som framkommer i resultatet rör sig mycket om en organisatorisk nivå; brist på både planeringstid, erfarenhet och engagemang för att kunna förverkliga denna typ av undervisning i deras verksamhet. Resultatet tyder på inadekvat tid i utbildning och fortbildning för lärare att kunna hantera ämnesövergripande undervisning. Med stöd av tidigare forskning och Edgar Morins teori om kunskap kan det påstås att ämnesövergripande undervisningsform är fördelaktig för elevers kunskapsinlärning.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)