Jämställdhet mellan lärare skolan – En undersökning om hur elever bemöter kvinnliga respektive manliga lärare

Detta är en Kandidat-uppsats från

Sammanfattning: Att kvinnor och män i vissa avseenden är olika, och att de bemöts olika därefter, är sannoliktnågot som de flesta kan hålla med om. Men hur yttrar sig dessa skillnader bland verksammalärare i dagens skolor?Denna studie ämnar ta reda på vilka skillnader som finns mellan kvinnliga och manliga lärare,och för att begränsa undersökningen har specifika fokusområden valts. Mot bakgrund av våraerfarenheter, samt vårt intresse, kom fokus att riktas mot elev- lärarrelationer och respekt motlärare. Utifrån syftet avsåg undersökningen finna svar på följande frågor; vilka skillnaderfinns mellan kvinnliga och manliga lärare ifråga om deras relation med eleverna, samt hur blirde bemötta av sina elever? Hur agerar lärare då elever inte visar respekt?För att ta reda på detta har undersökningen framställts både ur ett elev- och ett lärarperspektiv,eftersom det är i relationen och samspelet mellan lärare och elever som orsaker och sambandkan studeras. Två gymnasieskolor har besökts, där intervjuer och enkätundersökningar utförts.Resultatet visar att kvinnliga lärare har svårare än manliga lärare att få respekt från eleverna,samt att det är kvinnorna som påverkas mest då elever beter sig respektlöst. Detta kanhärledas till traditionella könsmönster från det övriga samhället, samt även till kulturellaskillnader mellan lärare och elev.Om det visar sig att förutsättningarna för kvinnliga lärare påverkas negativt får dettakonsekvenser i undervisningens resultat. I ett vidare perspektiv är det även viktigt att skolanarbetar aktivt med att förändra arbetsmiljön för kvinnliga lärare. Skolans betydelse för attfrämja jämställdhet och att bryta könsrollsmönster är ett starkt skäl för att man arbetar aktivtmed kvinnliga lärares arbetssituation i klassrummet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)