Val av vinförpackning är inte glasklart - Studie om konsumentbeteende och val av vinförpackning

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Oavsett vilket vin som en konsument väljer kommer det att påverka miljön på flera sätt. Främst går tanken oftast till valet mellan ekologiskt kontra konventionellt vin, men det finns också en stor skillnad i den miljöpåverkan olika vinförpackningar har. Genom medvetna val bland konsumenter kan vinindustrins miljöavtryck minska, men för att kunna göra medvetna val måste konsumenter vara medvetna om den miljöpåverkan som olika vinförpackningar har, samt ha en positiv inställning gentemot de alternativ som påverkar miljön allra minst. Denna studie undersöker konsumentbeteende vid val av vinförpackning, där syftet är att se om konsumenter reflekterar över den påverkan som olika vinförpackningar har på miljön. För att beskriva konsumentbeteende är utgångspunkten Teorin om motiverat beteende (TRA). En internetbaserad enkätundersökning har varit studiens metod för att samla in primärdata som används för att undersöka och besvara studiens syfte. Studiens resultat indikerar att det finns positiva attityder gentemot miljövänliga vinförpackningar bland vinkonsumenter. Dessutom indikerar resultatet att det inte finns en subjektiv norm vid val av vinförpackning, trots att ett generellt tryck upplevs i samhället att agera miljövänligt. Studiens slutsatser visar bland annat att det behövs ökad kunskapsspridning om vinförpackningars miljöpåverkan, för att få vinkonsumenter att välja miljövänligare vinförpackningar. Även om stort fokus ligger på ekologiska viner är det viktigt att fortsätta fokusera på vinförpackningars miljöpåverkan.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)