Sökning: "klassrumsledarskap"

Hittade 3 uppsatser innehållade ordet klassrumsledarskap.

  1. 1. "Jag tycker inte om att vara den här tjatiga polisen" : en kvalitativ studie om gymnasielärares uppfattningar om och arbete med störande elevbeteenden i klassrummet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för beteendevetenskap och lärande; Utbildningsvetenskap

    Författare :Josefine Persson; [2013]
    Nyckelord :störande elevbeteenden; störande beteenden; ledarskap i klassrummet; classroom management; lärares utbildning;

    Sammanfattning : Elevers störande beteenden i undervisningen utgör en del av lärares vardag och innebär problem som de måste hantera men även förebygga. Enligt Skollagen har alla elever rätt till arbetsro i klassrummet och lärares uppgift är att skapa en miljö där de kan få det (Skollagen 5 kap. 3§). LÄS MER

  2. 2. Den uppskattade läraren : en enkätstudie om gymnasieelevers syn på klassrumsledarskap

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Madeleine Fredriksson; Donat Zulfaj; [2012]
    Nyckelord :Ledarskap; Ledaregenskaper; Ledarstilar; Klassrumsklimat; Gymnasiet;

    Sammanfattning : Läraren har en betydande roll för undervisningen i skolan och det ställer höga krav på läraren att leda sina elever mot ett bra lärande. Således syftade studien till att undersöka hur gymnasieelever och lärare ser på en god ledare i klassrummet. Vidare har vi undersökt om det finns könskillnader i elevernas syn på en god ledare. LÄS MER

  3. 3. Klassrumsledarskap – formella krav och möjliga framgångsfaktorer

    Kandidat-uppsats, Matematiska och systemtekniska institutionen

    Författare :Andreas Nikolausson; [2008]
    Nyckelord :klassrumsledarskap; lärare; ledare; classroom management; ramfaktorteori;

    Sammanfattning : Detta examensarbetes syfte är att klarlägga de formella krav som ställs på lärares klassrumsledarskap, att belysa sådana faktorer som lärare själva kan påverka för att uppnå ett gott ledarskap i klassrumssituationen samt att diskutera huruvida dessa krav och faktorer är förenliga med varandra. Ett ramfaktorteoretiskt resonemang utgör teoretisk grund för vad lärare kan påverka i sitt ledarskap och en teoretisk tolkning av begreppet classroom management utgör definition av begreppet klassrumsledarskap. LÄS MER