Tonalitet i tjugoförsta århundradet : Populärmusik och spel med tonala konventioner

Detta är en Kandidat-uppsats från Institutionen för musikvetenskap

Författare: Johan Landgren; [2007]

Nyckelord: ;

Sammanfattning:   Abstract Johan Landgren: Tonalitet i tjugoförsta århundradet – Populärmusik och spel med tonala konventioner. Uppsala universitet: Institutionen för musikvetenskap, C-uppsats 2007. I uppsatsen studeras spelet med tonalitet och tonala konventioner i den nutida populärmusiken. Fyra låtar (av Avril Lavigne, Fall out boy, My chemical romance och Nickelback) analyseras med avseende på melodi och harmonik, för att visa hur musiken förhåller sig till traditionella tonala system. Den teoretiska utgångspunkten är en diskussion av Carl Dahlhaus om indelningen av musik i harmonisk respektive melodisk (modal) tonalitet, och i underkategorierna tonarter respektive modi. Funktionsanalys används i syfte att undersöka hur musikexemplen förhåller sig till den traditionella tonarten och dess struktur. I de fyra låtarna uppvisar melodin ett anmärkningsvärt oberoende av det ackordiska kompet, vilket till exmpel visar sig i rikedomen av fria dissonanser, men än mer anmärkningsvärt är de två använder sig av olika tonmaterial. En generell tendens visar sig: melodin rör sig ofta i rörelser som starkt påminner om en durtonalitet, medan kompets ackord snarare hör hemma i en molltonart i parallellrelation till melodins antydda tonart. Kopplingen stärks av att de två elementen alltså delar samma skalegna tonförråd. På så sätt skapas en tonal otydlighet, där musiken kan använda sig av vissa av funktionsharmonikens effekter utan att falla in i förutsägbarheten som dess konventioner innebär. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)