Den psykiska hälsans komplexitet i ämnet idrott och hälsa : En systematisk litteraturstudie om idrottslärares möjligheter och utmaningar i undervisningen av psykisk hälsa

Detta är en Kandidat-uppsats från Örebro universitet/Institutionen för hälsovetenskaper

Sammanfattning: Idrott och hälsa är ett ämne som de senaste åren har vuxit genom att gå från idrott, till idrott och hälsa. Då hälsa blivit en del av ämnets innehåll innebär det att undervisningen ska innefatta både de fysiska och praktiska momenten men även den teoretiska momenten, där begreppet hälsa bör vara en del. Psykisk ohälsa har ökat under de senaste åren ökat med 70% och psykiska problem som ätstörningar och ångest har tagit fart. Hälsobegreppet har haft en tendens att hamna i skymundan av fysisk aktivitet i idrottsundervisningen, vilket är något som problematiseras med sin grund i Skolinspektionens flygande tillsyn som genomfördes på svenska skolor år 2010. Där framkom det att hälsoundervisningen hamnat i skuggan av fysiska aktiviteter, där olika bollspel ofta har en stor plats. I denna systematiska litteraturstudie studeras forskning om lärares arbetssätt, möjligheter och utmaningar i undervisning av psykisk hälsa inom ämnet idrott och hälsa. Metoden som legat till grund för studien är att systematiskt söka efter 22 artiklar på olika databaser, som sedan sorterats för att hitta relevanta studier. Utifrån artiklarnas resultat kunde fem olika arbetssätt som personal arbetar utifrån i skolverksamheten identifieras som möjligheter. I resultatet har även eventuella upplevda utmaningar i idrottsundervisningen kunnat identifieras. I diskussionen analyseras och problematiseras såväl arbetssätten som utmaningarna, det framkommer att det finns möjligheter med alla identifierade arbetssätt, men även utmaningar då skolor undervisar om psykisk hälsa. Utmaningarna som framkommit är främst självstigmatisering samt brist på tid.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)