Bedömning och omhändertagande av sköra äldre patienter på akutmottagning : en litteraturöversikt

Detta är en Magister-uppsats från Sophiahemmet Högskola

Sammanfattning: I dagsläget är ca två miljoner av Sveriges totala befolkning 65 år eller äldre och antalet förväntas öka. Denna patientkategori utgör ca 40 procent av de totala besöken på akutmottagning. Kravet på sjukvården ökar i takt med att antalet äldre ökar och tidigare studier visar att en ökande ålder är en risk för längre vistelsetid på akutmottagningen. Det kommer också att kräva mer kunskap hos sjuksköterskor i bedömning och omhändertagande av äldre patienter. Vid omhändertagandet av äldre patienter så har sjuksköterskan en nyckelroll för att bidra till trygg och säker miljö, bedöma vårdbehov, utföra åtgärder ur ett omvårdnadsperspektiv samt minska patientens utsatthet och sårbarhet. Sjuksköterskan ska se patienten ur ett holistiskt perspektiv där även anhöriga inkluderas utifrån ett personcentrerat förhållningssätt. Sjuksköterskan är ansvarig för omvårdnaden utifrån patienternas särskilda behov. Syfte med denna studie var att belysa sjuksköterskans bedömning och omhändertagande av sköra äldre patienter på akutmottagning. Den metod som valdes var litteraturöversikt. Artikelsökningar gjordes i PubMed, CINAHL Complete och Web of Science. Sjutton vetenskapliga artiklar med kvalitativ och kvantitativ metod inkluderas. Integrerad analys användes och genom artiklarna identifierades kategorier.  Resultatet visade att merparten av sjuksköterskorna hade en positiv inställning till att bedöma och omhänderta äldre men att på grund av tidsbrist och hög arbetsbelastning så påverkades kvaliteten på omvårdnaden.God omvårdnad gick inte alltid att bedriva på akutmottagningen på grund av prioriteringar gällande andra sjuka patienter, tidsbrist och bemanningsproblematik. Frustration var en vanlig känsla hos sjuksköterskorna. Det framkom även att anhöriga hade en betydande roll för äldre patienter under vistelsen på akutmottagningen. Sjuksköterskans bedömning och omhändertagande sågs ur både den äldres och närståendes perspektiv. Resultatet visade även att närstående var angelägna om att få information om den äldre och därav är kommunikationen mellan sjuksköterska, patient och närstående en viktig del av omvårdnaden.Slutsatsen av denna litteraturöversikt är att det finns ett behov av mer tid och resurser för att kunna ge omvårdnad med god kvalitet till den äldre patienten på akutmottagningen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)