Väderförmildrande åtgärder för Sveriges nya stambanor- Analys av befintliga och nya åtgärder

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Lunds universitet/Trafik och väg

Sammanfattning: Sverige står inför en mycket stor investering inom järnvägen. Nya stambanor kommer att koppla samman Sveriges stora regioner och samtidigt minska restiden mellan dem. Järnvägen ses även som ett klimatsmart resealternativ, vilket bidrar till att fler väljer att ta tåget framfört till exempel flyget. Banorna kommer att utsättas för olika väder beroende på var i landet de befinner sig. Detta gör att åtgärder som förebygger väderpåverkan ser olika ut på olika platser då förutsättningarna ser olika ut. Sveriges nya stambanor ska alltså byggas mellan Stockholm, Göteborg och Malmö vilka utgör ändpunkterna. Ostlänken, Järna-Linköping och Göteborg - Borås kommer att byggas för STH (största tillåtna hastighet) mellan 250 km/h övriga delar planeras för 320 km/h. Syftet med rapporten är att utreda vilka åtgärder som kan användas för att vädersäkra banan samt vilka åtgärder som kan framtidssäkra banorna mot den framtida väderutvecklingen. Vatten, snö, is och kyla medför risker som kan orsaka problem på järnvägen. Många befintliga åtgärder finns redan för att hantera problem med snö i spårväxlar och på banan. Snö som fastnar på tågen kan tas bort med olika metoder samt att fordonets konstruktion kan anpassas för att minska risken för snöuppbyggnad. Problem relaterade till vatten åtgärdas med bättre dränering och markförstärkande åtgärder. Hinder mot sidvind sätts ut längs banan samt att en större inspänningskraft beläggs på kontaktledningen för att göra den stabilare. Nya åtgärder har även tagits fram för att ytterligare förebygga problem. Såsom att växelvärme kan göras effektivare, placering av objekt längs linjen kan anpassas för att minska risken för skador. Det rullande materialet har anpassats för att kunna framföras vid svåra väderförhållanden, detta genom användning av uppvärmd plog och batteridrift. De nya åtgärderna analyseras mot befintliga åtgärder för att se effektskillnaden samt lönsamheten i att förändra systemet. Aspekter som kostnad, effekt och påverkan på trafik om systemet inte implementeras beaktas för att lägga fram åtgärden som en rekommendation. Flertalet av de nya lösningarna som exempel uppvärmd plog, batteridrift och extra borstar innan växel kan ge en märkbar effekt och kan därför rekommenderas som en ny åtgärd. Vissa åtgärder rekommenderas dock inte så som snömagasin och sprinklers då kostnaden blev för hög jämfört med nyttan som åtgärden gav.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)