Förslag på implementation av energimätare i nya tunnelbananstationer i Stockholm

Detta är en Master-uppsats från KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

Författare: Magnus Svanborg; [2023]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Nya tunnelbanestationer ska byggas i Stockholm. FUT vill veta hur de ska mäta energi i de nya stationerna. I projektet har ett energihanteringssystem utvecklats för att visa olika scenarier för energimätningar samt hur det går att kontrollera och göra uppföljningar på stationernas primärenergital. Befintliga tunnelbanestationer hos Trafikförvaltningen innehåller väldigt få mätare, ofta endast huvudmätare för el, fjärrvärme och fjärrkyla. De mätningarna är bristfälliga, bland annat för att följa upp BBRs krav. För att kunna mäta energianvändning och samtidigt uppfylla BBRs kravställningar har det gjorts studier på hur energimätningar bör delas upp. Dessutom finns energiberäkningar utförda för några av de nya tunnelbanestationerna. I energiberäkningarna är energianvändningen uppdelade i olika kategorier för el, värme och kyla. I energihanteringssystemet har det skapats scenarier baserat på huvudmätare (fastighetsel, verksamhetsel, fjärrvärme, fjärrkyla), mätare för att uppfylla BBRs krav och ett scenario för att kunna verifiera energiberäkningarna som är utförda för stationerna. Utöver scenarier har dessutom värden för att följa upp BBR implementerats. Energihanteringssystemet beräknar primärenergital baserat på metadata för stationen och BBR, som exempelvis Atemp och viktningsfaktorer för energislag, och indata från energimätare. För att kunna verifiera energiberäkningar och samtidigt kunna följa upp BBR rekommenderas det scenario där energimätningar är uppdelade som energiberäkningarna. Övriga scenarier uppfyller inte de mätningar som krävs för att kunna göra fullständiga analyser för energianvändning i de nya tunnelbanestationerna.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)