Jämställdhetsarbete i skolan : En kvalitativ textanalys av karaktärsskildringarna i Johanna Schreiber och Ida Ömalms Inte som du, med utgångspunkt i ett genusperspektiv & ett berättarteoretiskt perspektiv

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

Sammanfattning: Uppsatsen analyserar Johanna Schreiber & Ida Ömalm Ronvalls ungdomsroman Inte som du. Syftet med den här studien är att med utgångspunkt i ett genusperspektiv och berättarteoretiskt perspektiv undersöka hur författarna Johanna Schreiber och Ida Ömalm Ronvall har skildrat karaktärerna i ungdomsromanen Inte som du. Syftet med uppsatsen är också att diskutera boken i förhållande till hur den kan användas i värdegrundsarbetet inom ämnet svenska med fokus på jämställdhet. Uppsatsen utgår från ett genusperspektiv och ett berättarteoretiskt perspektiv. Den valda metoden för uppsatsen är kvalitativ textanalys. Analysen visar att huvudkaraktärerna skildras med egenskaper som vanligen används i gestaltningen av båda könen i barn- och ungdomslitteratur. Analysen visar också att de vuxna i romanen skildras med egenskaper som vanligen används i gestaltningen av motsatt kön i barn- och ungdomslitteratur. Analysen visar även att huvudkaraktärerna utvecklas under handlingens gång medan de vuxna inte utvecklas. Ytterligare ett resultat av analysen är att författarna arbetar med de berättartekniska greppen inre monolog och intern fokalisation.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)