Kvalitetsstyrning : CMM och system/mjukvaruutveckling

Detta är en Kandidat-uppsats från Institutionen för datavetenskap

Författare: Håkan Puusari; [1998]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Kvalitet är viktigt för utvecklingsföretag, det ger nöjda kunder och gör att efterfrågan på produkterna ökar, d.v.s. kvalitet är lika med lönsamhet (Tisell, 1991). I många av dagens branscher råder hård konkurrens och där har kvalitetsstyrning blivit ett viktigt medel för att uppnå lönsamhet (Söderstedt, 1995). Hur uppnår man då kvalitet? Traditionellt har kvalitetsarbete inneburit att man utför kontroll på själva produkten och kasserar de produkter som inte håller måttet. Detta är en onödig kostnad för företaget. Säkraste sättet att få högre kvalitet är att göra rätt från början enligt SIS (1991). Kvalitetsstyrning har funnits en längre tid inom försvars och tillverkningsindustrin men är relativt nytt för programvaru och IT-sektorn (Daily, 1992). Kvalitetsstyrning är ett sätt att försöka bygga in kvalitet i produkten. Ett sätt att styra kvalitet är att införa ett kvalitetssystem (dokumenterad kvalitetsstyrning). Anledningen till detta är att man vill kunna garantera kvaliteten, säkerställa leveranser och redogöra för den service som kunden får. Kvalitetsarbete kräver någon sorts kontroll/styrningsverktyg för att det skall bli effektivt. Det finns ett antal styrningsverktyg för att uppnå kvalitet, en av dessa är Capability Maturity Model (CMM). Syftet med detta arbete är att undersöka/analysera CMM som modell för att bedöma vilka kvalitéer, svagheter den har. Jag har studerat kvalitetsstyrning i allmänhet, olika kvalitetssystem samt CMM’s modellbeskrivning (manual). De aspekter som jag skulle vilja belysa är följande: · En värdering av CMM som kvalitetsmodell · Vad kan CMM göra för att förbättra utvecklingsprocessen? Jag kunde ej till fullo bedöma om modellen som helhet är bra, detta p.g.a. min bristande kunskap om kvalitetsstyrning. Jag anser efter denna rapport att det är nödvändigt att vara väl insatt i kvalitetsstyrning samt att praktiskt ha jobbat med modellen för att kunna bedöma den som bra eller dålig. Modellen täcker de flesta grundläggande elementen i kvalitetsstyrning och har kvalitéer såsom att den ger insikt hur nyckelprocesser relateras till varandra för att ge optimal effektivitet, den visar vilka brister som finns, den utför mätningar på olika nivåer och har program för utbildning. Det finns brister i modellen såsom kontraktsgenomgång, motivering av personal och att modellen talar om vad som skall göras men inte hur. Min uppfattning är att modellen är välstrukturerad och modellen strävar efter förbättring, det ligger inbyggt i modellens struktur. CMM utför diverse mätningar av processens effektivitet för kunna förbättra den. CMM inför på högre mognadsnivå flera nyckelprocesser som har som uppgift att förbättra utvecklingsprocessen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)