Inkludering på fritidshem : En kvalitativ studie om fritidshemslärares beskrivningar och arbete med inkludering

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Södertörns högskola/Lärarutbildningen

Sammanfattning: Syftet med denna studie är att undersöka hur inkludering beskrivs av fritidshemslärare och hur inkluderingsarbetet organiseras, samt vilka utmaningar som finns med det. Idén till studien har väckts utifrån tidigare kurser och erfarenheter från verksamhetsförlagd utbildning där det har visat sig att inkludering på fritidshemmet är en viktig faktor för en god skolframgång. Tidigare forskning har visat på en bred definition av begreppet inkludering och att de vanligaste utmaningarna med inkluderande pedagogik är ramfaktorer inom skolan såsom; stora elevgrupper, bristfälliga lokaler och brist på utbildad personal. Den teoretiska utgångspunkten har varit Tillgänglighetsmodellen från Specialpedagogiska skolmyndigheten, där modellen har använts som ett verktyg för att identifiera hur inkludering förstås och aktualiseras i verksamheten. Insamling av data har skett genom kvalitativa semistrukturerade intervjuer med sex fritidshemslärare. En slutsats som görs är att sociala faktorer såsom delaktighet och gemenskap ges stort utrymme i fritidshemslärarnas beskrivning av inkludering på fritidshemmet. Vidare faller resultatet från studien i linje med vad tidigare forskning har påvisat gällande utmaningar med inkluderingsarbetet på fritidshem. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)