Percy Jackson - född till hjälte? : Från en teoribaserad momentuppdelning till ett färdigt recept.

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

Författare: Emelie Klang; [2020]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Denna uppsats undersöker en teoribaserad momentuppdelning av en hjältes resa i Rick Riordans (2005) ungdomsroman Percy Jackson – född till hjälte. Utifrån detta undersöks det om romanen följer ett specifikt schema över hjältehändelser för att skapa ett bra recept på en god hjälteberättelse. Genomgående för hela undersökning följs den teoretiska momentuppdelningen, som Joseph Campbell lyfte fram första gången 1946, kopplat till Percy Jackson – född till hjälte (2005) i ett längre bokreferat och bekräftar den teori som lyfts – att hjälteberättelser följer ett färdigt mönster, samt en diskussionsanalys utifrån hur användbar romanen skulle kunna vara i ett ämnesövergripande arbete i grundskolans senare år.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)