Passformskommunikation : En kvantitativ undersökning om hur passform kan kommuniceras till konsument via hemsidor

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

Sammanfattning: Världen blir alltmer digital och att handla kläder via internet är idag en självklarhet för många. Undersökningen syftar till att utforska hur företag kommunicerar passform till konsument, oavsett om de bedriver online försäljning eller enbart använder sina hemsidor för att exponera sitt sortiment. Denna studie kommer undersöka vilka verktyg som är vanligt förekommande, hur de kan kombineras och vad de förmedlar till konsument. En litteraturöversikt ligger till grund för studien och i nästa steg har en kvantitativ urvalsundersökning tagit plats där 45st företag som tillhandahåller överdelsplagg för dam/herr undersökts. I sista steget har en teoretisk kartläggning där verktygen jämförts mot faktorer som påverkar passform har utförts för att klargöra vad varje verktyg kommunicerar. Forskningen som studien bygger på förtydligar problematiken kring passformskommunikation då detta kan anses vara ett subjektivt ämne där fysiska och mentala värderingar påverkar hur konsumenten upplever passform. Resultatet visar att de flesta företag använder sig av kroppsmåttlista i kombination med bildillustrationer för att förtydliga plaggets passform. Den teoretiska kartläggningens resultat visar att visuella och virtuella verktyg ger konsumenten en bättre indikation på plaggets passform. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)