Dokumentation, kartläggning, språkstöd och samverkan kring flerspråkiga barn och elevers språkutveckling i förskolan och förskoleklass

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

Sammanfattning: Syftet med studien är att öka kunskapen om på vilka olika sätt pedagoger i förskolan och förskoleklassen dokumenterar och kartlägger flerspråkiga barns språkutveckling, vilket språkstöd som ges vid dessa tillfällen, samt på vilken information som överförs och hur samverkan sker vid övergången från förskola till förskoleklass. För att uppnå studiens syfte användes kvalitativa intervjuer som metod där det insamlade materialet analyserades utifrån det sociokulturella perspektivet och tidigare forskning inom studiens ämnesområde. Resultatet visar att dokumentation och kartläggning av de flerspråkiga barnens språkutveckling i förskola och förskoleklass endast sker på svenska och utifrån barnens svenska språkkunskaper och att stöd ifrån språkstödjare sällan förekommer. Vidare visar resultatet att kommunala direktiv har framtagit en överlämningsblankett, som styr förskolepedagogernas arbetssätt och samverkan mellan förskolan och skolan vid övergången till förskoleklass. Resultatet visar dock att den kommunala överlämningsblanketten ej följer Skolverkets (2023) riktlinjer angående samverkan vid övergång från förskola till skola. Studiens slutsats är att flerspråkiga elever och barn ej får möjlighet till användning av sina andraspråk vid dokumentation och kartläggning av deras språkutveckling i förskolan och förskoleklassen. Slutsatsen är även att kommunens överlämningsdirektiv styr förskolepedagogerna och förskollärarnas arbetssätt vid övergången mellan förskola och förskoleklass.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)