Lokalproducerat nötkött : finns behovet?

Detta är en L3-uppsats från SLU/Dept. of People and Society

Sammanfattning: Eftersom jag är mycket intresserad av framtiden för svensk livsmedelsproduktion valde jag att skriva mitt examensarbete om svensk nötköttsproduktion. På något sätt tror jag att den svenska produktionen kommer att finnas kvar i framtiden och kunna konkurrera med det utländska lågprisköttet. Små besättningar växer, specialiserar sig och blir mer rationella och de som väljer att förbli små nischar sig på något sätt för att få ut ett mervärde för sina produkter. En tydlig trend på marknaden är att handla lokalproducerade varor. Konsumenten vill veta var och hur produkten är producerad. Jag har studerat vad som finns på marknaden om man vill handla lokalproducerat nötkött i Sverige och tagit med några exempel. Då jag fick veta att Skövde Slakteri skulle lansera ett nytt koncept med lokalt producerat högkvalitetskött tog jag genast kontakt med dem och erbjöd mig att hjälpa till. Detta resulterade i att jag gjorde en marknadsundersökning i tio butiker där jag tog reda på om det finns ett intresse för detta nya koncept från Skövde Slakteri. Under fem veckor åkte jag runt till livsmedelsbutiker i mitt hemområde, östra delen av Västra Götaland för att presentera Skövde Slakteris nya koncept och ta reda på om det fanns efterfrågan och intresse för produkten. Jag har även gjort en så kallad litteraturstudie men eftersom det händer så mycket inom det svenska jordbruket är det mesta skrivet om nötköttproduktion inaktuellt. Istället för litteratur har jag istället läst det mesta som skrivits om nötköttsmarknaden i lantbrukspressen, kurslitteratur och dagstidningar. Jag har även hittat många intressanta undersökningar och rapporter på Internet. För att kunna argumentera för den svenska produktionen tycker jag att man behöver känna till en del om produktionen i övriga världen. Därför har jag även gjort en mindre jämförelse med länder som vi importerar mycket nötkött från, Irland och Brasilien. Under rubriken "resultat och diskussion" har jag redovisat vad jag kommit fram till i min marknadsundersökning hos livsmedelsbutikerna. Resultatet av undersökningen visar att det finns ett stort intresse från konsumenterna att handla lokalproducerat nötkött och alla besökta butiker utom en (9 av 10) vill sälja Skövde Slakteris nya koncept "Gudruns Godaste".

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)