E-handel 2006 En undersökning i hur man skapar tillit inom e-handel

Detta är en C-uppsats från IT-universitetet i Göteborg/Tillämpad informationsteknologi

Författare: Deniz Vural; [2007-04-26]

Nyckelord: e-handel; tillit; B2C; Internet;

Sammanfattning: I informationssamhället är elektroniska affärer en självklarhet. Med Internet spreds möjligheterna även till konsumenter och småföretag. E-handel är köpandet och säljandet utav information, produkter och tjänster via datornätverk. Eftersom e-handeln är en väldigt abstrakt företeelse, har ofta tilliten till detta ofta diskuterats som den viktigaste faktorn för hela processen. I denna uppsats går vi igenom de faktorer som bidrar till att konsumenter i Sverige kan känna förtroende för de företag som säljer produkter och tjänster online. I uppsatsen undersöker jag de olika faktorer som bidrar till tilliten inom ehandel. Jag går även igenom olika metoder för att skapa tillit. Vidare så förekommer en enkätundersökning samt en företagsintervju som direkt eller indirekt behandlar dessa frågor angående tillit inom e-handel. Resultaten påvisar att företagets varumärke spelar en vital roll för tilliten inom e-handel, vilket uppnås genom att ha ett positivt kundbemötande, användarvänlighet vid webbsidor och annan tillitsmärkning vilket kan läsas om i arbetet. Eftersom den elektroniska handeln är en växande företeelse, kan vi genom resultatet bekräfta att fortsatt forskning är intressant för att betrakta e-handelns utveckling och eventuella förändring.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)