Psykosocial arbetsmiljö bland sjuksköterskor och kundtjänstmedarbetare. En jämförelsestudie

Detta är en Magister-uppsats från Umeå universitet/Institutionen för omvårdnad

Sammanfattning: Syfte: Denna studie har som syfte att beskriva och jämföra den psykosociala arbetsmiljön hos två olika yrkeskategorier, sjuksköterska på vårdavdelning och personer anställda inom kundsupport och samband med upplevd hälsa. Bakgrund: Sjuksköterskor och personer anställda inom kundsupport arbetar i verksamheter där kraven ofta är höga. Stor arbetsbelastning i kombination med  tidspress kan leda leda till att personalen drabbas av ohälsa. Metod: En jämförande tvärsnittsstudie genomfördes våren 2013. Frågeformulär användes för insamlande av data.  Deltagarna bestod av 50 sjuksköterskor från 4 olika vårdavdelningar samt 48 personer anställda inom kundsupport från 2 företag. Data analyserades med statistikprogrammet SPSS version 20.0. Analyser som gjordes var frekvensberäkning, independent T-test (för medelvärden, standardavvikelser och p-värden) samt Pearsons korrelation för sambandsanalys. Resultat: Studien visade skillnader i upplevelse av psykosociala arbetmiljöområden  mellan de båda yrkeskategorierna. Samband mellan psykosocial arbetsmiljö och hälsa fanns i områdena Kontroll i arbetet, Skicklighet i arbetet, Social interaktion, Ledarskap, Organisationskultur-och klimat samt Grupparbete. Sambanden var tydligare för personer anställda inom kundsupport. Slutsats: Det kan finnas samband mellan hälsa och den  psykosocial arbetsmiljö.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)