Interkulturell pedagogik inom fritidshemmet : En kvalitativ studie om lärare i fritidshem vilka utmaningar och möjligheter de möter inom arbetet med interkulturell pedagogik

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Jönköping University/Fritidshemspedagogisk forskning

Sammanfattning: Den här studien handlar om hur interkulturell pedagogik i fritidshemmet. Syftet med studien är att undersöka vilka möjligheter och utmaningar lärare i fritidshem möter i det interkulturella pedagogiska arbetet. I studien behandlas bakgrundshistorik, studier samt vad som framkommer i styrdokument om ämnet. Grunden i studien är semistrukturerade intervjuer. Intervjuerna genomfördes på två olika skolor där elevgrupperna var mångkulturella. Fyra lärare på en skola och två på den andra skolan deltog i intervju. Intervjuerna analyserades och det framkom hur lärare i fritidshem arbetar med interkulturell pedagogik. Språket, både verbalt och visuellt var en huvudpunkt i resultatet. Att arbeta med kommunikation, kunskap och förståelse lyfts fram som viktiga möjligheter i resultatet. När det gäller utmaningar utmärkte sig språkkunskaper och kulturskillnader i resultatet. Det som utmärkte sig mest i resultatdiskussionsdelen var tematiskt arbete, högläsning och kontakten med vårdnadshavare. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)