Framställningen av flickor och pojkar i skönlitteratur som används i årskurs 6 : Genusanalys av skönlitteratur på en skola

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

Sammanfattning: Syftet med den här empiriska studien har varit att utifrån ett genusperspektiv undersöka framställningen av flickor och pojkar i den skönlitteratur som använts i en årskurs 6. Metoden för studien var att analysera skönlitteratur med hjälp av ett analysschema och genusteori som teoretisk utgångspunkt. Resultaten för studien visar att framställningen varierar i grad eftersom flickor och pojkar både beskrivs med traditionella och icke traditionella egenskaper. Vidare visar resultaten att utseendet spelar en betydande roll för flera flickkaraktärer medan den macho pojkrollen är framträdande för pojkkaraktärer. En slutsats som kan dras av detta är att den skönlitteratur som granskats i undersökningen varierar i den traditionella normativa framställningen av flickor och pojkar, men visar på en del genustypiska framställningar vilket kan bli problematiskt om detta perspektiv inte diskuteras i klassrummet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)