Konflikter på arbetsplatsen : mellanmännskliga konflikter i butik

Detta är en M1-uppsats från Institutionen för teknik och samhälle

Författare: Torsten Lidborg; Anna Ljungdahl; [2008]

Nyckelord: Konflikter i butik;

Sammanfattning: En stor del av livet spenderas på arbetsplatsen, därför är det viktigt att arbetsmiljön på arbetsplatsen är bra. Konflikter anses vara något negativt och kan leda till stress och frånvaro, men det är de olösta konflikterna som är problemet. Chefen är den som ska vara förebilden på arbetsplatsen och ansvarar för hur arbetsplatsen fungerar. Många chefer tycker att konflikter är besvärande och anser sig inte vara tillräckligt kunniga att hantera konflikten. Den problemformulering som har satts upp för uppsatsen är: Hur arbetar butikschefer med konflikter och konflikthantering? Syftet är att beskriva hur butikschefer arbetar med konflikter och konflikthantering. Vi intervjuade fem butikschefer i butiker med fler än fyra anställda. Flertalet av de besökta butikerna arbetar inte med konflikthantering från någon teoretisk modell utan använder sig framför allt av sina erfarenheter från butikschefsyrket. De har gått olika ledarskapsutbildningar där konflikter varit en del av utbildningen. Att konflikter inte uppmärksammas mer i utbildningarna tror vi kan återspeglas i hur butikscheferna ser på konflikter. De flesta butikschefer säger att det inte finns konflikter i butiken, det är bara de större butikerna som medger att de har konflikter, dessa har även handlingsplaner för hur konflikter ska lösas. Att arbeta med att vara öppen, tydlig och visa respekt för varandra angav butikscheferna som faktorer för att förebygga och minska konflikter. Flera av butikerna har få anställda vilket butikscheferna ansåg vara en bidragande faktor till att det nästan inte fanns några konflikter i butikerna då de får en familjär känsla och kan prata om allt med alla på arbetsplatsen. De flesta butikscheferna sa att det var allas ansvar att lösa konflikter på arbetsplatsen och arbeta för en bra arbetsmiljö. Det gäller även att stötta den utsatta parten i konflikten genom bland annat uppmuntran. De flesta butikschefer var överens om att konflikter inte medför någonting positivt till arbetsplatsen utan bara skapar dålig stämning och högre frånvaro, men några butikschefer ansåg att en konflikt kan skapa stabilitet samt att vetskapen om att ha lyckats gå igenom en konflikt är positiva effekter av en konflikt. Egenskaper som framkom som positiva hos en chef vid konflikter var att se konflikten, våga ta tag i den, se de inblandade samt att veta när det är dags att be om hjälp.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)