Underskatta inte den tryckta läroboken i en digital tidsålder : En enkätstudie om gymnasieelevers användning av och uppfattning om digitala och tryckta läroböcker i biologi och naturkunskap

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

Sammanfattning: Denna studie har som syfte att undersöka elevers användning av, och uppfattningar om, digitala respektive tryckta läroböcker i biologi och naturkunskap. Ett annat syfte är att undersöka vilket samband några motivationsaspekter har med dessa variabler. Studien har genomförts som en kvantitativ enkätstudie bland 590 gymnasieelever på högskoleförberedande program i en mellanstor stad i södra Sverige. Enkätsvaren samlades in på lektionstid under ca två veckors tid. Enligt resultatet av enkätundersökningen är användningen av läroböcker större under lektionstid än utanför, oavsett boktyp. Om eleverna skulle få välja typ av lärobok till sin pågående kurs i biologi/naturkunskap skulle 67 % önska både digital och tryckt lärobok, och 7 % skulle föredra endast digital lärobok. Eleverna har generellt en mer positiv attityd till tryckta böcker, dock upplevs den digitala bokens tillgänglighet som en fördel. Enligt studiens resultat har intresse för biologi/naturkunskap och en positiv attityd till läsning ett positivt samband med användningen av läroboken, främst utanför lektionstid. Elevernas uppfattning om lärobokens betydelse för sitt lärande korrelerar också positivt med användning oavsett sammanhang. Resultatet tyder på att motivationsaspekter har ett samband med användningen av läroböcker. Slutsatsen är att elever värdesätter valfrihet och den tryckta bokens egenskaper i högre grad än egenskaperna hos den digitala boken.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)