Kognitiva hjälpmedel för att främja delaktighet i klassrummet för barn med neuropsykiatriska funktionsvariationer - en scoping review

Detta är en Kandidat-uppsats från Jönköping University/HHJ, Avdelningen för rehabilitering

Sammanfattning: I samband med påbörjad skolgång blir det allt vanligare att barn med neuropsykiatriska funktionsvariationer får svårigheter att vara delaktiga i klassrummet. Delaktigheten påverkas negativt på grund av barnens minskade förmåga att utföra skolaktiviteter. Kognitiva hjälpmedel kan främja delaktigheten eftersom det kan ge barn med neuropsykiatriska funktionsvariationer en möjlighet till att bli självständiga i skolan. Syftet: Syftet var att sammanställa befintlig litteratur angående möjligheterna och begränsningarna med användningen av kognitiva hjälpmedel i skolan för att främja delaktighet och kommunikation för barn med neuropsykiatriska funktionsvariationer. Metod: Den valda studiedesignen var en scoping review. Datainsamlingen genomfördes genom sökningar i databaserna Cinahl, Eric, Psycinfo. Totalt inkluderades 16 artiklar. Artiklarna publicerades mellan 2012–2023. Artiklarna analyserades genom en induktiv konventionell innehållsanalys.  Resultat: Resultatet visade att det fanns både möjligheter och begränsningar med användningen av kognitiva hjälpmedel i klassrummet. Det framkom fyra huvudkategorier, möjligheter med kognitiva hjälpmedel, kommunikationshjälpmedel, delaktighet i klassrummet och begränsningar med kognitiva hjälpmedel. Det gav även en insikt i hur många olika kognitiva hjälpmedel som fanns och hur de kan främja delaktigheten.  Slutsats: Kognitiva hjälpmedel kan bidra till att främja delaktigheten i klassrummet för barn med NPF diagnoser men att det finns en del begränsningar med användningen av kognitiva hjälpmedel. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)