Tevespel och motion - går det? : En studie kring tevespelets relevans som form för motion och undervisningskomplement

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

Sammanfattning: Syftet med detta arbete har varit att undersöka huruvida Wii Fit™ kan vara en källa för motion samt ett undervisningskomplement för ämnet idrott och hälsa. För att kunna analysera detta har arbetet använt sig utav Gunnar Borgs RPE-skala samt pulstagning. Detta för att få ett värde på den ansträngning som upplevts och uppnåtts vid utförandet av Wii Fit™ och dess fyra kategorier Balans, Yoga, Styrka och Aerobics. Detta har jämförts med utförandet av den lägsta intensiteten för motion, som i litteraturen har definierats som en rask promenad. Med hjälp av videoinspelade observationer samt ett observationsschema (som kan ses omfatta stora delar av det undervisningsinnehåll som innefattar rörelse) har arbetet även innefattat analys av olika grundläggande rörelser (grovmotoriska grundformer) och koordinativa egenskaper. Urvalet av testpersoner har innefattat fem unga friska vuxna i åldrarna 21-23. Undersökningens resultat visar en tydlig gruppering mellan Balans – Yoga och Styrka – Aerobics, där de två senare uppnått högre RPE- och pulsvärden och där Aerobics var den enda kategori som uppnådde och överträffade den raska promenaden. Dock var Balans och Yoga tydligt pulshöjande, men motsvarade inte den raska promenaden. De resultat som behandlar motorik och rörelse visar att Styrka och Aerobics är de alternativ som behandlar flest punkter i obeservationsschemat och där Balans och Yoga behandlade färre men med större emfas. Studiens resultat pekar på att Wii Fit™ och i synnerhet kategorin Aerobics är en godtagbar form för motion. Resultaten pekar även på att Wii Fit™ är ett godtagbart undervisningskomplement för innehåll som behandlar styrka och rytm (dans). Avslutningsvis diskuteras, utifrån den litteratur som behandlats i relation till studiens resultat, pedagogiska, didaktiska samt metodologiska möjligheter och brister vid införandet av Wii Fit™ i undervisningen av idrott och hälsa.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)