Styrningen av skolan och matematiken. – En studie om hur skolan styrs, den utökade undervisningstiden i matematik och matematiklyftet.

Detta är en Kandidat-uppsats från

Författare: Sara Jansson; [2014]

Nyckelord: Organisation; kommun; skola; matematik; matematikl;

Sammanfattning: Sammanfattning:Syftet med studien har varit att undersöka vad som händer med den utökade undervisningstiden i matematik ochmatematiklyftet, när det kommer ned till kommunen och skolan. För att besvara mitt syfte har följande frågor ställts:Vad händer med beslutet om utökad undervisningstid i matematik i skolans vardag och verklighet? Hur ställer man sigsom lärare, rektor, huvudman eller politiker till ett deltagande i matematiklyftet?Studien som gjorts är kvalitativ och begränsad till en specifik kommun i västra Sverige. Metoderna som använts är delssamtalsintervjuer med två kommunpolitiker, en tjänsteman från förvaltningen, två rektorer och två lärare. Delsenkätfrågor som har skickats ut till kommunens matematiklärare via mail. Det material som använts är insamlad empirifrån intervjuer och enkäter, dokument och texter på myndigheters hemsidor, samt litteratur angående skolan sompolitisk organisation och styrdokumenten.Studien resulterade i en kartläggning av styrningen i kommun och skola, samt över hur den utökade undervisningstidenanvänds och hur man som lärare, rektor, tjänstemän och politiker ställer sig till matematiklyftet. Alla de tillfrågadeställer sig positiva till den utökade undervisningstiden, det finns en kluvenhet till om man vill och ska delta imatematiklyftet eller inte.Jag hoppas att min uppsats kan bidra till läraryrket på så sätt att den som läser får en större inblick i och förståelse förorganisationen kring skolan och kommunen, något som jag genom mina intervjuer märkt att man som lärare inte alltidhar. Jag hoppas också kunna bidra med inspiration till vad man kan använda den utökade undervisningstiden till, samtatt sprida intresset för att delta i matematiklyftet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)