Hur kan vi ta vara på den pedagogiska måltidens möjligheter? Ett utvecklingsarbete om barns samtal i förskolan

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

Sammanfattning: Detta utvecklingsarbete belyser förskollärarens sätt att ta vara på måltiden som ett redskap till en pedagogisk samtalsstund. Syftet med utvecklingsarbetet är att undersöka om språkliga förhållningssätt kan skapa möjligheter till samtalsstöttning och språkliga utmaningar hos barnen även under måltiden samt pedagogernas sätt att svara upp till samtalsinviter, om fördjupande frågor ställs och om alla barn har samma möjlighet till talutrymme. Ett problem som drivit fram detta utvecklingsarbete är att måltidens fokus hamnat på att mätta magar inom en viss tidsram och inte en stund som har potential att utveckla barnens språk. Arbetet utgår ifrån en kvalitativ ansats med den sociokulturella teorin som teoretisk bakgrund. Vald metod som används är observationer via videoinspelning på förskolans ipad. Fokus med videoobservationen har varit förskollärarens interaktion i barnens samtal på en förskola, under fyra måltider. Det insamlade materialet har transkriberats och analyserats utifrån de centrala begrepp som finns inom den sociokulturella teorin. Utvecklingsarbetets resultat visar att förskolläraren använder sig av olika redskap för att stötta barns kommunikation och bidra till variationsrika samtal. Redskapen som synliggörs i utvecklingsarbetet är kroppsspråk, tonläge, ögonkontakt, gester och språkliga begrepp. Under observationstillfällena synliggörs en varm och tillåtande språklig miljö där förskolläraren inte svarar upp till alla samtalsinviter och ställer generellt få fördjupande frågor. Ett annat resultat som studien visar är att det mest kommunikativa barn tar upp den största delen av det gemensamma talutrymmet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)