Barns styrning i den vuxenfria leken : Strategier för inkludering och exkludering i den vuxenfria leken

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

Sammanfattning: Syftet med denna studie var att få syn på barns strategier för inkludering och exkludering i den vuxenfria leken. Metoden som användes i studien var etnografiska observationer med fokus på situationer då barnen engagerade sig i vuxenfria lekar. Studiens resultat visade på att barnen ofta använde sig av negativa responser i form av ”nej”, och icke verbala uttryck såsom att ignorera och gå ifrån för att exkludera oönskade deltagare och därmed skydda leken. Barnen som försökte bli inkluderade i andra barns lekar använde också sig av olika strategier såsom exempelvis att icke-verbalt träda in i leken, eller fråga barnen om lov att få delta. Ytterligare en del av våra upptäckter var att barnen använde sig av roller, kopplade till reproducerade samhällsnormer, som strategier för att styra lekens innehåll, styra andra barn och påverka sin egen samvaro. De mest förekommande strategierna vi såg var att barn gav andra barn förslag till underordnade roller såsom exempelvis bebis- och hundroller, och att andra barn tillskrev sig själva överordnade roller såsom exempelvis föräldraroller eller kungliga roller. Vi upptäckte dock inte att barnen använde sig av reproduktion av normer som direkta strategier för inkludering och exkludering i den vuxenfria leken.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)