Utomhuspedagogik i matematik : En kunskapsöversikt

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

Författare: Ayaan Moalin; Dalal Zahroon; [2023]

Nyckelord: Utomhuspedagogik; lärande;

Sammanfattning: Under vår praktiktid (VFU) har vi utvecklat ett särskilt intresse för utomhuspedagogik inom matematik. Detta växande intresse grundar sig i att, i kontrast till traditionell undervisning, skapa ett lustfyllt matematiklärande ute i naturen. Denna kunskapsöversikt ämnar undersöka befintlig forskning inom detta område. Skolverket (2020) påpekar att utomhusundervisning inte bara kan öka elevers intresse för ämnet utan även bidra till deras sociala och emotionella utveckling, vilket är viktigt för en bra lärmiljö.  Syftet med denna kunskapsöversikt är att systematiskt kartlägga de karakteristiska dragen i den befintliga forskningen kring utomhuspedagogikens inverkan på matematikinlärning hos elever i årskurs f-6 i grundskolan. Vår huvudsakliga forskningsfråga är: Vad kännetecknar forskningen om utomhuspedagogikens påverkan på elevernas lärande i matematik?  För att undersöka detta, har en litteratursökning samt urval av studier inkluderats i metodavsnittet. Detta har gjorts på ett systematiskt sätt genom att tillämpa en urvalsprocess som Eriksson-Barajas, Forsberg och Wengström (2014) belyser. Detta bidrog till att tio artiklar valdes. De valda artiklarna analyserades utifrån fyra forskningsfrågor:  1.    Vilka syften och frågor behandlar utvalda studier?                                   2.    Vilka metoder och teorier används i utvalde studier?                              3.    Vilka är de viktigaste slutsatserna i de utvalde studier?                          4.    Vilka forskningsluckor finns inom området? Våra resultat visar att utomhuspedagogik ofta är effektivare än traditionell undervisning i klassrummet. Den ger inte bara positiva resultat och förbättrade prestationer, utan kan också öka intresset för matematikämnet. För att få ut mesta möjliga av utomhusundervisning krävs en engagerad lärarroll och noggrann lektionsplanering. Forskning från olika länder visar att utomhuspedagogik ökar elevers engagemang i matematik på ett effektivt sätt.  

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)