Grovmotoriska färdigheter hos elever i årskurs 6 i Stockholmsområdet : En observationsstudie utifrån NyTidstestet

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

Författare: Anna Gustafsson; Josefin Larsson; [2012]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Syfte och frågeställning Studiens syfte är att, utifrån NyTidstestet, undersöka elevers grovmotoriska grundfärdigheter i årskurs 6 i Stockholmsområdet. Utifrån detta syfte har vi valt att använda oss av följande frågeställning: - Hur ser de grovmotoriska färdigheterna ut för elever i årskurs 6, när de bedöms enligt NyTidstestet? - Vilka skillnader framkommer, hos eleverna, mellan de undersökta stationerna? Metod Frågeställningen har besvarats genom en observationsstudie på sjätteklassare i Stockholmsområdet, sammanlagt 113 elever. Varje elev har observerats utifrån NyTidstestets observationsschema, där eleverna vid sju stationer bedömts enligt fyra kriterier: "mycket tillfredställande", "tillfredställande", "små brister" och "stora brister". Varje station innehåller en eller två grovmotoriska grundformer. Resultat De undersökta elevernas grovmotoriska färdigheter är bristande. Hela 48 procent av övningarna kunde inte utföras på ett tillfredställande eller mycket tillfredställande sätt. Slutsats Undersökningen visar att eleverna får en allt sämre grovmotorik och i och med den nya läroplanen (Lgr 11) tror vi inte att elevernas grovmotoriska färdigheter kommer att bli bättre. Detta på grund av att måluppfyllelserna, vad gäller grovmotoriska grundformer, fått en mindre plats när Lgr11 ersätter Lpo 94. Mer grovmotorisk träning behövs ute på skolorna.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)