Prestation eller självutveckling : Gymnasieelevers uppfattning av kopplingen mellan målstyrning och självförtroende i bildundervisningen

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Umeå universitet/Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

Sammanfattning: Enligt läroplanen Gy11 är en av den svenska gymnasieskolans skyldigheter att stimulera varje elevs självförtroende. Ända sedan implementeringen av den nuvarande versionen av läroplanen, som alltså inkluderar självförtroende-aspekten bland gymnasieskolans uppgifter, har det presenterats omfattande forskning kring just självförtroende. Man har kunnat uppvisa tydliga samband mellan elevers självförtroende och hur väl de presterar i skolan. Eftersom stimulering av elevers självförtroende inte är ämnes- eller yrkesrollsspecifikt tenderar mycket av forskningen i ämnet att hamna på en generell nivå som berör upplevelsen av skolan i stort och inte i specifika ämnen. Denna empiriska studie ämnade därför specifikt undersöka hur stimulans av självförtroende yttrade sig hos elever i ämnet bild. Denna studie har sin metodologiska grund i fenomenologi, kvalitativa intervjuer samt diskursanalys och sin teoretiska grund i compassionfokuserad terapi. Undersökningen utfördes i form av kvalitativa intervjuer där sex elever som, under tiden för studien, har studerat ämnet bild som en valbar kurs på gymnasiet. Intervjusvaren har därefter analyserats utifrån ovan nämnda kvalitativa metoder. Resultaten pekade på ett antal faktorer som påverkade elevernas självförtroende där elevens prestation och feedback från den undervisande läraren spelade en avgörande roll. Eleverna uttryckte också en koppling mellan sin kunskap om styrdokumenten och deras upplevda möjlighet att nå kunskapskraven.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)