Sociala relationer i spelvärlden : En kvalitativ intervjustudie om sociala relationer av Offline- och Online-gaming

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

Sammanfattning: Denna studie använder sig av en kvalitativ intervjumetod där åtta intervjuer analyserades för att undersöka sociala relationer av offline- och online-gaming. Syftet är att studera vilka behov människor som har erfarenhet eller har haft tidigare erfarenhet inom offline- och online-gaming uttrycker uppfyllas genom användningen av offline- och online-gaming, samt söka en bättre förståelse för hur sociala relationer skapas genom offline- och online-gaming och vilken inverkan den kan ha socialt på människor i den fysiska världen enligt intervjupersonerna. Resultatet visar att intervjupersonerna uttrycker att offline- och online-gaming uppfyller ett eller flera behov, exempelvis som en tillflyktsort från jobbiga eller påfrestande situationer i den fysiska världen, samt att de uttrycks uppfylla ett behov av att socialt umgås med andra och till sist att specifikt online-gaming uttrycks uppfylla ett behov av att tävla mot andra. Det framkommer i resultatet att offline- och online-gaming fungerar som en faktor för att hitta gemenskap även i den fysiska världen, samt att det blir ett verktyg för att bibehålla sina redan existerande relationer oberoende av plats. Det visar sig också ha både positiva och negativa implikationer i den fysiska världen, som att språkkunskaper utvecklas och att offline- och online-gaming blir en fördomsfri plats, men att det även kan bidra till en känsla av isolering och bortprioritering av andra saker i den fysiska världen. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)