Fysisk aktivitet i förskolan : En kvalitativ studie om förskolläraresuppfattningar om hur barn ges förutsättningar tillfysisk aktivitet

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

Sammanfattning: En av utmaningarna inom förskolan är att läroplanen tolkas olika bland pedagogerna på grund av olika erfarenheter och intressen. Detta kan medföra att utbildningen i förskolan inte blir likvärdig. Syftet med denna studie var att undersöka förskollärares uppfattningar om hur barn ges förutsättningar till fysisk aktivitet i förskolan. Denna kvalitativa studie utgår utifrån ett läroplansteoretiskt perspektiv och genomfördes genom intervjuer med sju förskollärare. Resultatet i denna studie visade att tolkningen av läroplanen, personlig inställning och begränsningar hos pedagogerna påverkade möjligheterna till fysisk aktivitet i förskolorna. Förskollärarna såg många fördelar med fysisk aktivet och hade en bred syn på vad fysisk aktivitet är. Vidare upplevde förskollärarna att de var i behov av mer tid till att tolka läroplanen tillsammans i arbetslaget för att få en samsyn kring vad de definierar som fysisk aktivitet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)