En trevlig del eller ett störande inslag? : En studie av serviceanställdas upplevelse av musik i butik

Detta är en Kandidat-uppsats från Fakulteten för ekonomi, kommunikation och IT

Författare: Anna Johansson; Jessica Mannhard; [2010]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Syftet med undersökningen är att undersöka hur anställda inom serviceyrken påverkas av den musik som spelas i butiken. Detta är ett ämne där det finns lite forskning. Den som finns inom serviceområdet är hur musiken påverkar kunden och hur den kan bidra till ökad försäljning. När det gäller musikens påverkan på anställda har fokus varit på bland annat industri- och kontorsvärlden. I butiker är musiken ett vanligt inslag och därför ansåg vi det vara intressant, men även viktigt, med en studie inom det området. De frågeställningar vi använt oss av är:  1. Hur uppfattas musiken av de anställda?  2. Vilka konsekvenser får musiken för de anställda? Eftersom musiken är en del av den omgivande miljön i butiken är det en arbetsmiljöfråga. Arbetsmiljö är därför en stor del av våra teoretiska utgångspunkter men vi presenterar även buller, servicescapes, musik och musicscape. De är områden och teorier som används för att förstå och förklara det studerade området. För att få fram empiriskt material har vi använt oss av en kvalitativ undersökningsmetod. Vi har intervjuat sex individer som samtliga jobbar i klädbutiker där musik spelas och har sedan analyserat enligt Grounded Theory då materialet kodats och kategorier bildats utifrån de begrepp vi fått fram. Studien har visat att de anställda har ett väldigt starkt kundperspektiv. De är väl införstådda med att musiken spelas för att påverka kunderna vilket medför att deras egen upplevelse av den till viss del är präglad av vad som passar kunderna bäst, exempelvis volym och val av låtar. Det har framkommit att musiken upplevs som en del av arbetet och ibland fungerar som ett verktyg. Vid interaktionen med kunden används ibland musiken som ett första diskussionsämne som bryter isen. Något annat som studien visat är att musiken efter ett tag kopplas bort mentalt och finns då endast i bakgrunden. Trots det har den ändå visat sig ha effekt för de anställda genom att den bland annat hjälper till att stärka den sociala relationen till kollegorna. Den blir ofta ett samtalsämne och ibland dansar de och har kul till den. Bra musik upplevs uppiggande, trevlig och glädjefull. Den har även tendens att underlätta arbetet genom att det blir roligare att arbeta och man glömmer hur ansträngande vissa uppgifter är.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)