En bra vän - en kvalitativ undersökning av vänskap ur ett barnperspektiv

Detta är en C-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete

Sammanfattning: Syfte och frågeställning: Syftet med vår undersökning är att ta reda på vad som är en bra vän, utifrån ett barnperspektiv, då man inom utvecklingspsykologin påtalar att det finns ett samband mellan barns vänskapsrelationer och deras personlighetsutveckling samt psykiska hälsa. Våra frågeställningar är följande: - Vad är önskvärda egenskaper och beteenden hos en bra vän? - Vad är icke önskvärda egenskaper och beteenden hos en bra vän? - Vad gör man tillsammans med en bra vän? Metod: Då vi vill undersöka barn i årskurs fyras individuella upplevelser av vänskap har vi valt en kvalitativ metodstrategi, i form av enskilda intervjuer. Våra intervjuer är deskriptivt inriktade och syftar till att skildra det specifika, inte allmänna åsikter. I vår uppsats använder vi oss av så kallad abduktion, då vi växlar mellan empirisk data och teori. Resultat och konklusioner: Vi kan utifrån vårt resultat urskilja att barnens beskrivningar av vad som är en bra vän innehåller både beteenden och egenskaper, som är till stor del överensstämmande i de olika intervjuerna. När det gäller barnens beskrivningar av de aktiviteter man gör tillsammans med en bra vän finns det dock en viss skillnad i beskrivningarna från flickor och pojkar. Många av de beskrivningar av vänskap vi erhållit genom vår undersökning är likartade med resultaten från den tidigare forskning vi studerat. Av vårt resultat framkommer bland annat att det är önskvärt att en bra vän är snäll och hjälpsam. Vår uppfattning är att barnen beskriver icke önskvärda beteenden och egenskaper hos en bra vän utifrån att de är rätt eller fel. Vi anser att det genom vårt resultat tydligt framgår att vänner är en stor del av barnens vardag och att man umgås mycket med en bra vän. Det framgår även att man gör saker tillsammans med en bra vän både under skoltid och på fritiden.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)