Skatter och sociala avgifter på tjänsteinkomster i Öresundsregionen

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Lunds universitet/Juridiska institutionen

Sammanfattning: Öresundsregionen är en mycket aktiv region med över tjugotusen människor som arbetspendlar dagligen. Rent fysiskt är det idag lättare att pendla över Öresund än förr, tack vare Öresundsbron. Det finns dock andra hinder. Sveriges regler för sociala avgifter och på inkomstskatteområdet skiljer sig en hel del från Danmarks och denna diskrepans kan ge upphov till vissa problem. Uppsatsen är inriktad på de som arbetar i båda länderna och de problem som kan uppstå för dem. På skatteområdet är den tydligaste skillnaden att Danmark har ett något högre skattetryck än Sverige, detta uppvägs av betydligt lägre sociala avgifter. Fördelningen av beskattningsrätten regleras i det nordiska skatteavtalet och huvudregeln vid anställning utomlands är att man skall beskattas i arbetslandet förutsatt att inte arbetet utförs i bosättningslandet. Sverige och Danmark har slutit en överenskommelse om att en arbetstagare fortsatt skall kunna bli beskattad i arbetslandet trots att en del av arbetet sker i bosättningslandet. En olikhet som påverkar pendlarnas skattemässiga situation är ländernas olika sätt att införliva det nordiska skatteavtalet i sin nationella lagstiftning. Sverige har valt att använda sig av obegränsad exempt och Danmark av credit som metod för att undvika dubbelbeskattning. Den största skillnaden mellan länderna är på de sociala avgifterna där Sverige har en mycket högre procentsats. Koordinationen av sociala avgifter och socialförsäkring i EU bestäms i förordning 883/2004 som nyligen ersatt förordning 1408/71. Den nya förordningen kom till för att förenkla regelverket och bättre anpassa koordinationen av socialförsäkring till dagens ökade rörlighet. Huvudregeln är att man är socialförsäkrad i arbetslandet vid arbete i ett land och i bosättningslandet vid arbete i två länder. Den mest väsentliga skillnaden mellan förordningarna är att den nya ger en möjlighet att arbeta en del i bosättningslandet utan att man byter socialförsäkringsland, detta gäller dock bara vid arbete för samma arbetsgivare. Länderna har slutit en överenskommelse i enlighet med den gamla förordningen. Överenskommelsen innebär att en arbetstagare efter ansökan skall kunna få dispens att bli socialförsäkrad i arbetslandet trots att en del av arbetet utförs i bosättningslandet. Den möjligheten ges också endast vid arbete för samma arbetsgivare precis som i förordningen. En arbetstagare bosatt i Sverige får en väsentligt mindre del av det totala löneutrymmet på sin danska lön den dag han börjar arbeta i Sverige också, då det skall läggas på svenska sociala avgifter och dras den högre danska skatten. För en arbetstagare bosatt i Danmark är nackdelen att Danmark valt creditmetoden, vilket blir väsentligt sämre för den skattskyldige jämfört med om man valt exemptmetoden istället.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)